اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار کرد/
نمایه صنعت : بازاریابی در هزاره سوم، بازاریابی داده محور است. داده ها در حوزه کسب و کارها، پس از پردازش اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد که مدیران برندهای خرده فروشی می توانند بر اساس آن تصمیماتی را بگیرند. به عبارتی تصمیمات راهبردی بر مبنای استراتژی راهبردی به ما کمک می کند که افق های دورتر را بهتر ببینیم.
خبرنگار و نویسنده : نازیلا محمدی
به گزارش نمایه صنعت ، بازاریابی در هزاره سوم، بازاریابی داده محور است. داده ها در حوزه کسب و کارها، پس از پردازش اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد که مدیران برندهای خرده فروشی می توانند بر اساس آن تصمیماتی را بگیرند. به عبارتی تصمیمات راهبردی بر مبنای استراتژی راهبردی به ما کمک می کند که افق های دورتر را بهتر ببینیم.
«استراتژی بازاریابی»، «بازاریابی پیشرفته» و «مدیریت توسعه و تجاری سازی محصول» مواردی است که کمک می کند بر اساس داده ها بازار هدف خود را در مسیر درست هدایت کنیم.
شناخت بازار، شناخت مشتری و شناخت رقبا می تواند به ما کمک کند که در بازار حضور موفقی داشته باشیم.
«موسسه هایمارت» بر اساس داده ها و بر مبنای داده محوری ، با همکاری «فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران» توانسته اولین همایش جامع تحلیل بازار خرده فروشی را برگزار کند.
در این همایش دکتر محمود اولیایی رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار با موضوع ابرروندها و تحول دیجیتال پنل خود را ارائه کرد.
دکتر جواد موسوی رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، با موضوع سهم فروشگاه های زنجیره ای از بازار خرده فروشی محصولات مصرفی کشور ، همچنین دکتر پیام باقری هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران، هدف از برگزاری این رویداد علمی را کمک به توسعه و پیشرفت صنعت FMCG و جریان سازی و شبکه سازی بر تکیه فناوری های نوین و دانش نوین دانست.
مهندس نوری مدیر فنی شرکت هایمارت دیگر سخنران این همایش ، درباره گزارش جامع بازار خرده فروشی هایمارت با تحلیل بازار بر اساس داده و دیتا سال 1402 سخنرانی کرد که این گزارش به صورت مجلد در همین همایش ارائه شد.
امیر علی صبور معاون درآمدهای غیر عملیاتی اسنپ گروسری دیگر سخنران این همایش درباره بازار خرده فروشی آنلاین، گزارشی را ارئه کرد.
مهندس کیادربندسری مدیرعامل اگزالب در خصوص هوش مصنوعی و حضور برندها در شبکه های اجتماعی و مجازی و پلتفرمی که می تواند تحلیل بازار خرده فروشی را انجام دهد، سخنرانی خود را ارائه داد.
در آغاز این همایش دکتر محمود اولیایی در خصوص فعالیت های فدراسیون مدیریت مشاوران کسب و کار ایران بیان داشت: این فدراسیون یکی از 15 فدراسیون ثبت شده در ذیل اتاق بازرگانی است و این تشکل همراه با سایر تشکل ها، پلتفرم های بخش خصوصی را برنامه ریزی می کند و 21 تشکل دارد که 50 متخصص در حوزه مدیریت ، مالی ، اقتصاد ، فناوری اطلاعات و علوم جدید برای توسعه بخش خصوصی در آن فعال هستند.
وی در ادامه افزود: با نگاهی به موضوع مدیریت در بنگاه های اقتصادی می بینیم که ابرروندها تاثیرات مهمی در کسب و کارها دارند و اکنون سرعت این تاثیرات بیشتر شده و مدل تعالی سازمانی اروپا و روش های رهبری و مدیرت بنگاه ها به طور کامل دگرگون شده است.
همچنین امروز هوش مصنوعی و سنسورها در سطح بین الملل تاثیرات مهمی را ایجاد کرده است.
اولیایی با اشاره به اهمیت فیدبک در چرخه تولید گفت: تمامی صنایع با توجه به فیدبک، در روند و چرخه تولید، توزیع و مصرف می توانند موفق تر عمل کنند و امروز شرایط به گونه ای است که اگر بر اساس این روند ها حرکت نکنیم، از بازیگران اقتصادی عرصه بین الملل عقب خواهیم ماند.
در سال 2015 سازمان ملل، به پنج ابرروند موثر در بنگاه های دنیا اشاره کرد که شامل تغییر دموگرافی جمعیتف توسعه شهرنشینی، تحول دیجیتال ، گلوبال وارنینگ و ... است.
جواد موسوی رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با اشاره به موضوع خرده فروشی و سهم فروشگاه های زنجیره ای گفت: از میان 140 برندکه عضو این اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای هستند ، 40 برند مربوط به محصولات مصرفی و فروشگاههای زنجیره ای و 100 برند مربوط به سایر محصولات در سایر حوزه ای مانند پوشاک و کیف و کفش و لوازم خانگی و ... است .
وی در ادامه افزود: از سال 1400 ، 34 برند فروشگاهی با بیش از 8 هزار شعبه در کشور در حال فعالیت است. ( از جمله افق کوروش به 3 هزار شعبه و رفاه با 700 شعبه و ...)
در اتحادیه به بیشتر از 10 هزار شعبه فروشگاهی مجوز داده ایم و با این روند رو به رشد، بخش خصوصی روند رو به رکود و کاهشی را طی کرده و دلیل آن این است که بخش سنتی در بازار فروش روال و شکل سنتی خود را همچنان حفظ کرده است. اما در حوزه فناوری ها چنین نیست.
موسوی در خصوص اهمیت دیتا و داده در توسعه سهم فروشگاهی گفت : برندهایی مانند هایمارت سبب شده که سرمایه گذارن بتوانند بر مبنای دیتا تصمیم گیری درستی در حوزه کسب و کار فروشگاهی بگیرند و استفاده از دیتا رواج بیشتری پیدا کرده است. امروز تنها فروشگاهی که دیتای آن در کدال ثبت می شود، فروشگاه افق کوروش است و سایر برندها در کدال فاقد ثبت صورت های مالی بوده و هیچکدام صورت های مالی خود را ارائه نمی دهند.
پیام باقری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، یکی از سخنرانان این همایش با اشاره به نقش و تاثیرگذاری پیام رسان ها و هوش مصنوعی گفت: با توجه به اینکه در عصر ارتباطات هستیم، در محل تلاقی مدیریت نسل چهارم و هوش مصنوعی، در ابعاد و لایه های مختلف اقتصادی از موضوع تاثیر پذیر هستیم. در دنیای اقتصاد دیجیتال و اینترنت اشیاء ، باید مرزهای فیزیکی را درنوردید و با توجه به حاکمیت بلاک چین و رمزارزها و تاثیرگذاری پیام رسان ها ، مباحثی را طرح کرد که اقتصاد را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
وی در ادامه افزود: طبیعتا نقش آفرینی دراین زیست بوم که ترسیم شد، شناخت دقیق و درک صحیح از این شرایط را می طلبد. به ویژه در خصوص کالاهای سوپر مارکتی (مربوط به کسب و کارهای خرد) و منطبق با اقتصاد خانوار و اقتصاد روستایی و نظام توزیع گسترده این حوزه... و توجه به اینکه این حوزه بسیار متکثر و گسترده است و فردفرد جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و گردش مالی بالایی دارد و سهم بالایی در اقتصاد داشته و همین نکات اهمیت این صنعت را آشکار می سازد. این کالاها مربوط به FMCG است و حجم بالایی ااز تولید را به خود اختصاص داده و یک فضای متنوع و پردامنه تولید را شامل می شود و سود آوری و گردش مالی بالایی را حاصل می کند.
در این همایش موانع و ملزومات و راهکارهای رشد و توسعه صنعت فروشگاهی مورد توچه و تدقیق قرار می گیرد و بحث شبکه سازی و ارتباط مویرگیدر بخش های تولید و توزیع و تقاضا و آشنایی میان افراد و نقطه نظراتی که نسبته به محصول دارند، نیاز به توجه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و مسئولین و قانونگذاران و انجمن ها و تشکل ها و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی دارد. با این مهم 2 هدف کمک به پیشرفت و توسعه صنعت فروشگاهی و رفع موانع آن پیگیری می شود.
وی در ادامه افزود: ما با تکیه به فناوری های نوین در بحث شبکه سازی و با تکیه بر دانش مدیریتی این مهم را برآورده می سازیم، همچنین اتاق بازرگانی این آمادگی را داردکه نقطه نظرات کارشناسان را بررسی کرده و به کارگیرد.
مهندس نوری، مدیر فنی شرکت هایمارت ، در این همایش گزارش جامعی درباره بازار خرده فروشی هایمارت و روش های تهیه داده ها بر اساس صندوق های فروشگاهی ، سوپرمارکت ها در 9 استان و بر اساس بررسی مستمر 95 هزار بارکد ، ارائه کرد. سپس قیمت گذاری را مهمترین ابزار برای برندها دانست که این مهم در مناطق مختلف جغرافیایی و برای هر محصول و برند متفاوت است.
امیرعلی صبوری معاون درآمدهای غیرعملیاتی اسنپ گروسری، مکانیزم کالاهای سوپرمارکتی را شامل تامین کنندگان و تولید کنندگان و مصرف کنندگان و توزیع کنندگان و فروشگاهها دانست و تاثیر پلتفرمهای آنلاین در کسب و کارها و تغییر مدل مارکتینگ را ناشی از ورود به دوره محصولات و پلتفرم هی فناورانه دانست که در این روند توسعه ای با افزایش ارزش شبکه ها و پلتفرم ها ، راههای ورود رقبای پلتفرمی سخت تر می شود.
به گفته وی با توجه یه اینکه مارکتینگ کسب و کارهای اسنپی مدلی نو است و این در شرایط است که حتی مدل مارکتینگ برای مصرف کنندگان نیز در حال تغییر است، به تبلیغات پرفورمنسی که با سرچ یک کلمه منجر به خرید می شود رسیده ایم و نکته دیگر این است که در این کسب و کارها به جای برنامه ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک داریم.
جواد کیا دربندسری در تحلیل بازار با استفاده از کلان داده و هوش مصنوعی بیان کرد: داده های کسب و کار بر اساس داده های مشتریان موثر، داده های فروش محصولات در بازه های زمانی مختلف و داده های بازاریابی محصولات تعیین می شود.
وی با اشاره به سامانه مهتا و امکانات داده ای آن گفت : سامانه هوشمند مهتا در کسب و کار با رویکرد میزان رضایت مشتریان از محصولات در کشورهای مختلف ، به بررسی جذب مشتریان بالقوه ،سلامت برند ، شهرت برند ، نفوذ برند و بازخورد بازار و تحلیل رفتار و نظر مشتریان و سهم صدای برند می پردازد.
ثبت نظر